Maandje alweer - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu Maandje alweer - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

Maandje alweer

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

25 September 2013 | Zuid-Korea, Seoel

We zijn alweer een maandje onderweg, en het is nog steeds niet echt doorgedrongen dat ik hier al een maand zit. Heb me hier nog geen moment verveeld sinds ik hier ben dus dat zit wel goed! Colleges gaan goed en Koreaans gaat steeds beter, begin al zo'n beetje alles hardop te lezen (dat vinden de Koreanen wel grappig blijkbaar).

Op de vrijdag de 13e ben ik naar een honkbalwedstrijd geweest. Ik was nog nooit naar zoiets geweest, en het was het zeker wel waard. Het kaartje kostte ook nog eens niets (7 euro) en de avond was fantastisch. Alle fans maken daar een boel kabaal zo'n beetje elke inning. Er waren er 9 te spelen, en dit duurde ongeveer 3 uur. Ik heb ook nog een filmpje geplaatst op FaceBook voor diegenen die het nog niet gezien/gehoord hebben. Dit geeft je wel een kleine sfeerimpressie.

Voor de rest was dat weekend als vanouds, gezellig borrelen met medestudenten en Koreanen. Op zaterdag hadden we een soort houseparty met unlimited food and drink. Alleen hadden ze maar 1 pizza voor 120 man en moesten we zelf bier halen bij een convenience store in de buurt. Behoorlijk limited unlimited als je het mij vraagt.

Na dit weekend had ik nog 2 dagen college voordat Chosuk begon. Dit is het grootste Koreaanse festival in dit semester, dan gaan alle Koreanen terug naar hun geboorteplaats met hun ouders/grootouders en zijn ze 3 dagen druk. Dit was wo/do/vr. Op dinsdag had ik nog een verjaardagsfeestje, en helaas werd dit iets te laat om van de woensdag nog wat te maken.

Op de donderdag gingen we met een stel Amerikanen, een Maleisisch meisje en nog een Nederlander naar Danyang. Dit ligt in het midden van Zuid Korea en het is wel even wennen. Ontzettend anders dan Seoul, veel kleiner maar wel veel natuurlijk schoon. Hier hebben we een grot belopen en dat duurde nog best wel lang, en de paden waren best wel nauw en dat ging niet al te best voor mij, ik kwam er kruipend uit zo'n beetje. Toen gingen we naar een Buddhistisch tempel dorp en daar ook nog een maaltijd gekregen van de Buddhisten. Dit hele dorp is omringt door heuvels en loopt de berg op, dus dat gaf wel een beetje een onwerkelijk gevoel hoe ver je dan van beschaving bent. Omdat die alleen vegatarisch eten kregen we ook een vegatarische maaltijd. Dit was meer dan oke, kon wel wat eten gebruiken.

Op de vrijdag gingen we eerst ontbijten/lunchen (zittend op de vloer) in een restaurant in de buurt. Als ik iets kan is het zitten, maar niet op de grond en mijn voeten onder de tafel stoppen was nog een groter drama. Eten met stokjes gaat wel veel beter nu. Daarna gingen we naar de rivier die de stad omringt, om daar een stukje te hebben 'gehiked' voor een mooi uitzicht. Helaas is de terugweg altijd minder, maar dat maakte me toen al niet veel meer uit.

In de middag naar een klein stroompje geweest in de buurt van de stad, waar we nog even lekker konden relaxen. Ook zat er een rots bij waar mensen van af wouden springen, maar omdat het water maar een halve meter diep is, is dat niet echt aan te raden.

Eigenlijk wouden we nog een stad verder reizen, maar het bleek dat dit nog weer 4 en een half uur met de bus zou zijn. Als er een directe lijn zou zijn duurde dit maar 1 uur. Toen hebben we besloten om maar weer naar Seoul terug te gaan, en daar hebben we nog gegeten voordat ik behoorlijk kapot mijn bed opzocht.

Dat weekend heeft niemand echt wat gedaan. Op zaterdag heb ik een boel zombies zien rondlopen op de campus, die tot iets te laat waren opgebleven ;). Op de zaterdag zijn we wel naar Hondae geweest, een mooie buurt met veel restauranten en clubs/barren. Daar kom ik nog wel een keer vaker denk ik zo! Afgesloten in een cocktailbar, hoe kon het ook anders...

Op de zondag gingen we naar de Technomart. Dit is een grote winkel waar veel mensen hun spullen verkopen. Dit gebeurt met veel onderhandelen, dus zijn er nergens vaste prijzen. Ik heb uiteindelijk een mooie S3 op de kop getikt een paar dagen later, en dat was het wel dubbel en dwars waard.

En nu zijn we weer hier aanbeland! Verder gaat alles prima, en heb ik vandaag miijn paspoort teruggekregen, dus kan ik over een paar weken (als ik mijn alien registration card kan ophalen) over de grens en weer teruggaan.

Nog een paar leuke details voor de mensen in NL:
- Als je baas je vraagt om wat te drinken, MOET je altijd meegaan. De werknemers die niet meegaan om wat te drinken hebben altijd laatste prioriteit op een promotie. Dit heeft alles met hierarchie en senioriteit te maken.
- Ook geld dit voor studenten. Mijn kamergenoot (4e jaars) vroeg een 2e jaars mee om wat te gaan drinken. Hij was erg moe, maar hij moest toch vertelde hij mij. Oudere mensen, zelfs als je een jaar hoger zit, moeten worden gerespecteerd.
- Je verteld ouderen ook niet publiekelijk dat ze iets fout hebt. Dit lijdt tot publieke schaamte, en als er iets is wat ze hier niet willen is schaamte voelen.
- Als mensen hier dronken zijn, kunnen ze nauwelijks naar huis komen. Ze kunnen al niet zo veel hebben, en als van die andere sprietjes die mensen naar huis moeten dragen, duurt dat wel even. Ik heb mensen gezien die hun vrienden laten liggen om even iemand te bellen die wat sterker is of om te vragen of ze hem kunnen ophalen.

Tot het volgende verslag! Annyeounghi keseyo!


  • 25 September 2013 - 10:34

    Eline:

    Prachtig verhaal weer neef!!! Wederom lees ik niks anders dan bier drinken en eten ;)!

  • 26 September 2013 - 14:18

    Ruben Dimmendaal:

    Valt toch hartstikke mee Eline. Dit is alles wat er gebeurd is hier, ben niet zo'n feestbeest.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 8818

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: