Japan en een vooruitblik - Reisverslag uit Tokio, Japan van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu Japan en een vooruitblik - Reisverslag uit Tokio, Japan van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

Japan en een vooruitblik

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

09 Februari 2014 | Japan, Tokio

Konichiwa! Ik had nog een boel tegoed, dus doe ik dat bij deze. Het begon allemaal in Tokyo....

De eerste dag in Tokyo kwamen we nogal laat aan, en we moesten nog op zoek naar het hostel. Dit was met enige moeite maar uiteindelijk waren we er! Wel laat in de avond, dus gingen we maar wat rondlopen rond het hostel (we zaten in de buurt van Ueno park, in het noord oosten). Na wat geloop kwamen we bij Asakusa, en dat schijnt dus een hele beroemde tempelbuurt te zijn in Tokyo. Dat wisten wij niet, dus gingen we daar maar rondlopen. Daar had je ook een mooie markt, waar ik souvenirs gekocht heb.

De volgende dag hadden we een mooi plan in ons hoofd, maar hier kwam vrij weinig van. We wouden eerst naar het imperiaal paleis gaan, maar dit zat dicht. Eigenlijk zat het altijd dicht. Wij dus opzoek naar een touroperator die daar zat waarmee we grote delen van Tokyo konden zien. Hier aangekomen zeiden ze omdat het een Japanse feestdag was en op zondag deden ze die dag niks. Dus moesten we maar verder lopen zonder echt te weten wat te doen. We zijn maar naar Harajuku geweest, waar het erg druk was. Hier liepen we snel weg uit het park, omdat het niet erg leuk was. We gingen toen naar Yoyogi park, waar we een gratis karikatuur kregen! Hier zeiden de mensen die aan het tekenen waren dat ze aan het oefenen waren om professionele anime tekenaars te worden. Hierna gingen we naar Shibuya, de drukste oversteekplaats in de wereld. Hier zijn ook veel films opgenomen (Fast &Furious, Tokyo Drift). Hier even rondgelopen en uiteindelijk weer gegaan. Naar Akihabara dit keer, het electronica mecca voor menigeen. Hier hebben we alleen wat gegeten, en daarna gingen we toen maar weer terug. Was een beste dag weer.

De dag erna gingen we eerst naar Ryogoku, de buurt waar de Sumo’s leefden. Hier gingen we eerst naar het Edo-Tokyo museum, waar we dingen hebben gezien over de historie van Tokyo. Was wel erg interessant. Zo wist ik bijvoorbeeld ook niet dat Edo de vroegere naam was van Tokyo en dat de nieuwe hoofdstad (Tokyo) wel moest lijken qua naam op de vorige (Kyoto). Hierna hebben we daar rondgelopen opzoek naar een Sumo (zonder geluk) en daarna hadden we het daar wel gezien. Hierna gingen we nog naar Ueno park, vlakbij ons, waar we het een en ander hebben gezien. Hier ook veel tempels en natuur, was erg mooi om te zien. De zon was toen al bijna onder, dus gingen we door naar de Skytree (hoogste toren in Japan), maar hier waren we maar niet geweest, het was toen al donker. Toen gingen we naar Akihabara, naar een maid café. Dit was wel een echt aparte ervaring. Als je binnenkomt word je aangesproken met meester of prinses, en daarna moet je gaan zitten en krijg je nog een menu voorgeschoteld. Als je wat hebt besteld moesten we een liedje zingen waardoor het lekkerder werd. Delicious, delicious, yammi yammi kyuuu! Wel apart leuk. Nog een foto genomen daar, en toen weer doorgegaan. Wat gegeten en weer naar het hostel.

De dag erna konden we wel op de bustour, maar eerst nog even rondgelopen in Asakusa. We hebben toen wel de tuinen en delen van het imperiaal paleis gezien. Daarna gingen we gelijk door met de bus naar de Tokyo Toren. Hier hadden we een erg mooi uitzicht over het geheel en hebben we nog geluncht. Hierna gingen we naar de zuidkant van Tokyo met de bus waar we even verdwaald waren, maar alsnog het Fuji hoofdgebouw hebben gezien en delen van de rivier die uitmondt in de zee daar. Weer geëindigd in Asakusa, en daar de souvenirs gekocht die we nog niet hadden gevonden.

De laatste dag met gezelschap startten we in Tsukiji vismarkt. Hier hebben we rondgelopen en gekeken hoe alles in zo’n chaos word verkocht en gesneden. Hier hebben we in een restaurant wel verse sushi gegeten, die zo van die markt naar het restaurant werd gebracht. Daar heb ik wel van genoten. Hierna gingen we door naar het Tokyo Metropolitan Government Building, waar we gratis naar boven mochten en van het uitzicht genieten mochten. In de avond en nacht gingen we naar de Skytree, waar we de zonsondergang meepakten en ook nog zagen hoe Tokyo eruitzag in de nacht. In de avond gingen we nog rondlopen in Akihabara en daar nog wat souvenirs gekocht en gegeten natuurlijk. Eten daar gaat daar nogal apart. Je moet eerst tickets kopen buiten, en als er plaats is voor je dan mag je naar binnen en je ticket afgeven. En dan krijg je als het goed is eten. Is wel snel, en ook erg lekker vaak! Ook kun je daar sigaretten en bier uit een automaat kopen, die allemaal buiten staan. Gelukkig was daar niet veel criminaliteit, anders lagen al die dingen overhoop.

De laatste dag in Tokyo was ik alleen. Die dag heb ik als volgt gespendeerd. Eerst naar Akihabara, een beetje rondkijken in die Sega winkels, waar je van alles en nog wat kan spelen wat ik 15 jaar geleden voor het laatst gezien heb. Hier heb ik geluncht, en toen doorgegaan naar een Engelse boekenwinkel. Hier heb ik nog wel een Manga stuk gekocht, dat vond ik zelf wel erg vet. En ook wat gekocht voor anderen, daar waren zij ook wel erg blij mee. In de avond naar de buurt Ikebukuro geweest. Dit was ook wel apart. Hier heb ik gegeten in een penguin bar. Daar zwemmen die beesten rond en mocht je op de foto mee en alles. Vond ik zelf wel erg cool. Hierna was het einde Tokyo, en ging ik met mijn koffer en backpack met de nachtbus naar Osaka.

Eenmaal aangekomen in Osaka regende het ontzettend hard. Toen moest ik nog op zoek naar het hostel e.d. En daar nog even gedoucht etc, dus voordat ik daar ook op pad kon was het 12 uur ’s middags. Ik ben toen eerst naar Shitenno-ji geweest, een oude tempel midden in de stad. Ik heb ook nog een stuk grond ontheiligd bijna omdat ik daar met me domme toeristenkop op ging lopen. Maarja, ik kan dan ook geen Japans lezen, dus ik wist dat ook allemaal niet. Tenno-ji was de volgende stop, waar een boel shrines stonden. Hier konden mensen bidden. En ik was daar net op de goede tijd, omdat daar net de Japanse feestdag was. Dus gingen mensen een bij de verschillende dingen bidden. Voorspoed in zaken, geluk, academische prestaties en nog veel meer. Hierna ben ik naar het Osaka kasteel geweest. Hier was ook nog een park aan gebonden, waar ik nog doorheen moest lopen. Was erg mooi, maar jammer dat het zo regende. In dat kasteel zat ook een museum die de historie van Osaka en de gevechten om de stad lieten zien.

De volgende dag was het een stuk lekkerder weer, en heb ik een boel kunnen doen. Het ontbijt bij dat hotel was wel een beetje karig, moest je wel voor betalen! Maar overnachting zelf was allemaal wel prima, dus zoveel kon ik er niet over klagen. Rondgelopen door de buurten die in de buurt lagen. Dat was echt wel mooi om te zien. Veel moderne dingen, wel iets minder dan in Tokyo, en ook veel afwisseling met oude dingen. Want er waren veel tempels midden in de stad.. Hier heb ik nog afgesloten met traditionele dingen zoals Japanse BBQ.

De volgende dag had ik alleen nog de ochtend en vroege middag in Osaka. Ik ging naar Umeda, bij het station, waar een boel hoge gebouwen stonden. Hier ben ik nog in de Floating Garden Observatory geweest. Een erg mooi uitzicht had ik over de stad. Hier heb ik wel even rondgelopen en foto’s gemaakt en toen uiteindelijk naar het station gelopen. Hier heb ik de trein naar Kyoto genomen. Ik had geluk, want het duurde maar iets van 3 kwartier. Hier aangekomen moest ik nog wel even op zoek naar het hostel, maar ik had hem wel snel gevonden. Ik was nog iets te vroeg voor het inchecken, dus moest ik even wachten. Na het inchecken ging ik heel snel door naar de tempels in de buurt. Yasaka lag zo’n beetje naast het hostel, en daar moest ik ook nog even kijken. Want er waren hier ook een boel mensen die aan het bidden waren voor voorspoed in het nieuwe jaar. Daarna moest ik nog een beetje doorlopen en heb ik net voor zonsondergang (half 5 in Japan) nog een andere tempel gezien, Kennin-ji. Hierna heb ik nog wat gegeten in een restaurant dat gemaakt was voor individuen. Hier bestelde je gewoon wat, en zat je voor een dicht deurtje. Na een tijdje ging die open en kwam het eten erdoor (Japanse noedels). Dit was wel geinig, en ook zeker erg lekker.

De volgende dag heb ik met een aantal mensen Kyoto ontdekt. Met een Vietnamese Deen, een Braziliaanse en een Duitser heb ik grote delen van Kyoto belopen. We begonnen weer bij de Yasaka tempel. Hierna gingen we door naar Kiyomizu. Dit was een tempel die op een fundering gebouwd was in de lucht. Zag er wel behoorlijk mooi uit. Toen we naar iets anders gingen zagen we nog geisha’s lopen in de straat. Hier natuurlijk wel een foto van gemaakt. Volgende stop was de Ryozen Kannon, een groot buddha beeld. Hier konden we nog bidden voor onze voorspoed door een paar keer rond een grote bel te lopen terwijl je iets wenst.

Het mooie aan Kyoto was ook dat het echt ongelofelijk oud was. De stad was onaangetast sinds de laatste keizer daar zat, dus daarom zag je ongelooflijk veel tempels in Kyoto, zo'n beetje elke straat. In Korea was dit echt niet, omdat door de Japanse bezetting voor de tweede wereldoorlog zo'n beetje 80% was vernietigd. Dit moesten ze daar allemaal opbouwen, als dat nog kon.

De laatste dag in Kyoto heb ik een temple run gedaan zo’n beetje. Vroeg eruit, en eerste stop was het kasteel Nijo. Hiernaa ging ik door naar Daitoku-ji. De derde stop die dag was erg mooi, bij Kinkaku-ji, waar de hele tempel in het bladgoud was verwerkt. Erg mooi om te zien. Daarna naar Tenman-gu, waar veel mensen de stieren en paardenbeelden aaiden. Dit zal dan ook wel weer een betekenis hebben met geluk in een richting, maar dit weet ik niet. Dit was ook het einde van dit avontuur, want in Kyoto ging ik met de nachtbus naar Tokyo voor mijn vlucht de volgende ochtend.

En na Japan had ik nog een paar dagen in Seoul waarna ik uiteindelijk terugging naar Amsterdam! En na een aantal weken terug te zijn geweest is het weer tijd om te gaan... Velen hebben het al gezien of gehoord, maar ik ga weer weg, voor mijn afstudeerstage. In Maleisië om precies te zijn. Ik ga ook zeker weer proberen om daar een verslag te maken voor de nieuwsgierige! Ik vlieg alleen morgen al, en dus heb ik niet zoveel tijd meer om er veel over te zeggen. Ik ga er wel naartoe en dan doe ik er daar wel verslag over. Oke? Jullie gaan het zien!

Tags: japan, tokyo, osaka, kyoto

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 8811

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: