Annyong Haseyo!!!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu Annyong Haseyo!!!! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

Annyong Haseyo!!!!

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

03 September 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Hallo dan, het allereerste reisverslag uit Zuid Korea! Na een lange vlucht die een week geleden begon en 6 dagen geleden eindigde ben ik gesetteld in Seoul.

De aankomst in Seoul was erg goed. Ik reisde alleen, maar ik had aan boord het nodige entertainment (Films etc.) dus ik heb me niet verveeld. Ik kon ook niet slapen, want ik keek er reuze op uit. Eenmaal geland moesten we bij de McDonalds verzamelen, wat iedereen van het programma ook deed. Daar maakte ik al kennis met Finnen, Chinezen, Fransen en mensen uit alle hoeken van de wereld. We namen toen de bus naar de universiteit, waar mannetjes bij de bus onze bagage in de bus plaatsten omdat het hier ontzettend service gericht is ben ik achtergekomen. Na een uur in de bus te hebben gezeten, wat veel langer leek, kwamen we aan bij de halte naast de campus. En wat is dat groot. Onmundig zoals men dat in goed achterhoeks zegt. Na een paar formulieren en boekjes kon ik eindelijk mijn kamer in. Ik heb alleen niet erop gerekend dat het best wel warm is op dit moment in Korea (nog steeds 28 graden) en ik heb maar een korte broek mee. Dus ik moet nog even shoppen.

Mijn kamergenoot is Koreaans. Een aardige gozer, 30 jaren jong, die al 2 jaar militaire dienst heeft gehad (zoals elke Koreaan) en hebben de eerste paar dagen elkaar nauwelijks gezien. Ik had nog een beetje last van een jetlag en hij was ziek. Maar dit komt goed, aangezien hij me woensdag heeft uitgenodigd voor een feestje dat ik zijn kamergenoot ben. Uitstekend! Na 2 dagen moest ik op de vrijdag een orientatie bijwonen. Eentje van 8 uur lang. Dit was ontzettend saai. Weer papieren invullen, maarja om het 175 mensen uit te leggen tegelijkertijd is wel lastig. Ook nog eens omdat het om de beurt in het Engels en het Chinees ging. (120 van de 175 uitwisselingsstudenten komen uit China). Om 5 uur was dit afgelopen, en hadden we gelijk een feestje. Voor iedereen, bij een bar die was afgehuurd. Hier pak je bier uit de koeling, en betaal je het als je het op hebt. De prijzen staan op de koelkast, dus je weet wat je haalt. Er zijn ook meer dan 20 soorten bier (heb wel meer van dit soort barretjes gezien van de binnenkant hier). Heb die avond ook mijn eerste soju gehad. Dat is koreaanse drank, met 19% alcohol en die verkopen ze in behoorlijk grote flesjes. De prijs daarvan is 90 eurocent omgerekend. Daarna gingen we met de groep naar een bar. Deze bar was behoorlijk mooi, de obers met fluitjes waren wel iets irritanter. Ook heb ik geleerd dat Koreaanse mannen niet kunnen dansen. Die laten hun haar groeien, en doen alsof ze bij een rock concert zijn. Als je dan een aantal man dat gelijk ziet doen, is het wel apart. Helaas konden we maar tot 1 uur uitgaan, omdat op onze universiteit een avondklok zit. Dit komt omdat veel Koreaanse ouders graag willen weten waar hun kinderen zijn, en dat je een nacht stappen moet aanvragen (!).

De zaterdag heb ik vrij weinig gedaan. In de ochtend ging ik wel vroeg eruit, om bij een team van de SSSL te kijken. Dit is de Seoul Saturday Soccer League. Voor en door expats en andere buitenlanders die willen voetballen. Een van de jongens van onze groep deed mee met hun, en het was wel geinig te zien. Niet al te serieus, maar gewoon lol met een hoop vrienden. In de middag had ik nog een orientatie, dit keer over het leven in de dorms. Dit duurde gelukkig maar een uurtje. Zaterdag was ik helaas niet te goed bij been om nog een avond uit te gaan, dus die heb ik over geslagen.

Op zondag hebben we een soort excursie gehad met een aantal mensen van onze groep. Een van de jongens was hier al een maand, door het International Summer Program, dus hij wist wel waar we wat moois konden zien. We gingen in de ochtend naar de Namsan Toren. De hoogst gelegen toren in Zuid Korea. Deze ligt midden op een berg, en naast de toren staan ook een paar radio en tv torens die het grootste deel van Zuid Korea kunnen voorzien! Na een prachtig uitzicht te hebben gezien gingen we weer naar beneden om via de ondergrondse naar het paleis van Seoul te gaan, het Gyeongbokgung. Erg oud, ook wel indrukwekkend. We hebben daar een uur rondgelopen, en ik ga denk ik nog wel terug in de winter, kijken hoe het dan is. Daarna hebben we nog een beetje rondgelopen, en waren we 's avonds laat terug. Het klinkt alsof het weinig was, maar dit duurde toch bij elkaar al 10 uur!

Dat waren mijn eerste dagen, en ik heb in de tussentijd ook wat meegemaakt, maar daarover zal ik later schrijven. Het is gewoon te veel om op te noemen.

Verdere indrukken van Zuid Korea:
- Amerikanen beschouwen ze hier als goden. Alles is afgeleid van het Amerikaans. Zelfs honkbal is de meest populaire sport. Voetbal een goeie 2e. Denk ook aan reclame, uithangborden. Een Amerikaans Engels accent is een must.
- Bij het binnenkomen van supermarkten staat er zo'n greeter, die een buiging doet en hetzelfde zegt als de titel, hallo!
- Respect voor oudere mensen is een van de pilaren voor de meeste Koreanen. Daarom probeer ik me zoveel mogelijk aan te wennen om iedereen gewoon hallo te zeggen. Is ook nog eens goed voor mijn Koreaans.
- Koreanen kennen wel wat Engelse woorden, maar niet ontzettend veel. Toen ik wasmiddel wou kopen wijste ik naar het wasmiddel en zei de vrouw die me hielp: washee washee? Yes washee washee! Ook toen ik een bewaker van de campus begroette, vroeg hij aan mij: Dutchee, dutchee? Yes! Dutchee.
- Fooi geven is onvergeeflijk! Wat in de prijs zit is ook de service, daarom willen Koreanen mensen zo goed mogelijk behandelen zonder iets extra's te vragen. (Nederlandse hemel)
- Koreanen vinden Europeanen/Noord Amerikanen razend interessant. Toen ik rondliep op de campus heb ik wel vaker mensen die tegen je praten vanuit het niets. Ook heb ik dat al in college gehad. Die mensen willen ook laten zien dat ze goed Engels kunnen.

Op dit moment heb ik even niks meer, ben even uitgeraast. Over een paar dagen hoop ik wat te plaatsen over mijn eerste college week etc. Ook staan er leuke uitjes op de planning.

Voor nu is het annyonghi kyeseyo ( tot ziens ) en iedereen de groetjes!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 8819

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: