Bezig bijtje - Reisverslag uit Kulim, Maleisië van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu Bezig bijtje - Reisverslag uit Kulim, Maleisië van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

Bezig bijtje

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

17 Maart 2014 | Maleisië, Kulim

Nu ruim een maand onderweg, en ik heb zeker niet stilgezeten. Veel is gebeurt, maar ook zeker het werk is veeleisend. Zelfs zo veeleisend dat ik zo rond 10 uur 's avonds in slaap val.

In ieder geval was ik naar mijn eerste week werk leuk verrast, want mijn bedrijf had op vrijdag al een taart gekocht, was wel leuk dat ze eraan dachten. Dat weekend ben ik ook weer met mijn huisgenoot, Bas, naar Penang geweest. Hier hebben we op de zaterdag nog niet al te veel gedaan, alleen naar het strand bij Batu Ferringhi geweest. In de avond kwam nog een studiegenoot uit Enschede vanuit Kuala Lumpur naar Penang. Die jongen had ik al een jaar of iets in die richting gezien, want ja hij doet ook dezelfde studie als ik. Die avond hebben we onder het genot van een aantal biertjes oude tijden doen herleven. Ook was het apart toen ik in een club was, gratis bier kreeg van een Indiër. Moest ik me wel voorstellen bij zijn vrienden en daar een biertje mee drinken. Maargoed, daar beklaag ik me verder niet over.

Die zondag was ik behoorlijk waardeloos, ik heb geen idee hoe dat kwam. Waarschijnlijk door de alcohol gedreven schreeuw die om de 5 minuten rondgalmde 'ITS MY BIRTHDAY'. Was al met al een leuke verjaardag. Heb nog met mijn ouders geSkyped, maar moest daarna al snel naar mijn bedje toe, omdat toen mijn tweede week begon. Die week heb ik migraine gehad, en moest toen noodgedwongen 2 dagen vrijnemen. Was wel apart, want normaal heb ik nooit echt van zoveel last. Gelukkig was ik op de vrijdag weer hersteld.

Het weekend en dat weekend erop zijn we naar Langkawi geweest. En dat is een behoorlijk mooi eiland! Het heeft alles, stranden, natuur, barretjes waar alles belastingvrij is etc. We hebben ons daar wel kunnen vermaken.

Een greep uit de gebeurtenissen daar :
- Pantai Cenang & Tengah. De drukste en ook wel de mooiere stranden in Langkawi. Hier zat verder ook al het toerisme, maar het zat wel een tijdje van de stad af waar we aankwamen. We hebben gezweerd dat we in die weekenden Kane 2 keer hebben horen optreden, maar dit is nooit echt bevestigd helaas.
- Panorama Langkawi. Uitzicht over een groot gedeelte van het eiland. Er was nog ontzettend veel groen daar, en niet zo aangetast door het toerisme.
- Krokodillen. Hier was een boerderij waar er van allerlei krokodillen te zien waren. Geheel toevallig was er ook een leren handtassen winkel naast deze boerderij...
- Een erg mooi guesthouse gehad. Net naast het strand, en we waren ook nog eens verdwaald in de avond. Geen enkele taxi wist de weg. Toen kwam er een auto naar ons toe, en wij dus weer vragen: 'Rumours Guesthouse'? Bleek het de eigenaar te zijn, en die bracht ons er zo naartoe. Hop in Lah!! Lah is trouwens Maleisische straattaal, dat iets betekend als 'gast'.
- Mangrove tour. Deze tour was door het regenwoud van Langkawi. Door alle riviertjes en dergelijke. Hier hebben we aapjes, vleermuizen, zee arenden gezien. Ook kwamen we langs Thailand, waar we niet naartoe konden, omdat de boot dat niet aan kon. Ook hebben we nog een boel vissen gezien op de vissen boerderij.


Al met al waren het 2 geweldige weekenden in Langkawi.

In de vierde werkweek heb ik een boel te doen gehad! Veel onderzoek geleverd en ook mijn Plan van Aanpak ingeleverd. Ondertussen heb ik het er al over gehad met mijn interne lezer en zal ik hem nog een keer moeten inleveren, met een paar kleine aanpassingen. Maar dat komt wel goed!

Helaas waren er wel wat logistieke problemen. Mijn auto was dinsdag kapot gegaan, en dit was de auto van de vrouw van de directeur. Dus geen druk, totaal niet. De volgende dag ging ik hem ophalen, maar er moest eerst nog een man komen om te kijken hoe het ermee zat. Ik heb toen een half uur gewacht bij de auto en toen kwam er een monteur aan op een scooter. Die meette de accu even op, en zei 'battery ok!'. En ging weer weg. Dus daar stond ik weer. Kwam er een paar minuten een andere gast. En die gooide de kap weer om hoog, en het lag aan de benzine injectie ofzo. Ik snap niet veel van auto's maar dat vond ik nog wel een goeie reden. Dus die paar dagen heb ik een niet zo functionerende auto gehad. Gelukkig hebben mijn collega's mij opgehaald en weggebracht van en naar mijn huis, dus dat was wel super.

Het afgelopen weekend zijn we weer naar Penang geweest. Hier heb ik nog een aantal dingen in Georgetown gedaan, de stad daar. Ik heb de clan Jetties bezocht, wat eigenlijk wel apart was voor Westerse mensen. Er waren daar 5 hoofdclans, met ieder een eigen achternaam. Chew, Lim, Tan, Lee en Yeow. Eigenlijk een soort straten, op het water, waar iedereen met dezelfde achternaam woont. Dus als je in Nederland een straat hebt met alle Jansens of alle Bakkers in een straat wonen, en alleen mogen wonen. Wel mooi dat die mensen daar al meer dan 130 jaar. Ook ben ik naar de Penang Hill geweest, waar ik zondag middag een boel heb rondgelopen en ook verbrand terug ging. Was weer een tof weekend. Op de zaterdagavond heb ik daar ook St. Patricks Day gevierd in Penang. Ik vroeg me af of die mensen zelf wel de feestdag kenden, maar het feest was er niet minder om.

Toen we teruggingen op de zondag gingen we in de avond nog wat eten, en waren we op zoek naar een supermarkt die bier verkocht. Hier doen sommigen dat namelijk niet, omdat het allemaal halal moet zijn. Maar de Chinezen willen graag de Maleisische en Indiase mensen tevreden, en ook de Chinezen zelf, die wel een biertje lusten. Dus wij gingen naar de supermarkt, en Bas zei toevallig het woord bier, en liep even weg. Toen kwam de eigenaresse naar me toe, en fluisterde: Psst, you want beer? Tiger beer for 5 ringgit. Dus daar moeten ze bier 'dealen' om zo beide partijen tevreden te houden.

Dat was het weer voor nu! Over een paar weken ben ik weer terug met een nieuw verslag, waar onder andere in vermeld gaat worden hoe de handelsbeurs volgende week in Kuala Lumpur gaat aflopen! Hier gaan we morgen ochtend met het bedrijf naartoe, en kijk er wel naar uit moet ik zeggen. Verder weet ik nog niet wat er gaat gebeuren, we gaan het zien!

Voor nu is het terima kasih voor het lezen en tijd om de oogjes toe te doen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 8771

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: