Inhaalslag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu Inhaalslag - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

Inhaalslag

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

08 November 2013 | Zuid-Korea, Seoel

Zoooooooo we zijn er weer. Na ongeveer een maandje radiostilte ben ik er weer om het te doorbreken. Ik heb helaas te weinig tijd gehad de afgelopen weken om een keer een dagje er voor te gaan zitten en even wat moois te schrijven voor iedereen in Nederland.

Ik heb in mijn laatste verslag geschreven dat mijn tentamens eraan kwamen, en die zijn ook zeker langsgeweest! Ik heb inmiddels al mijn cijfers terug, en waren behoorlijk goed. Ook omdat, laten we wel wezen, studeren in het buitenland nooit echt neerkomt op echt studeren. Het is behoorlijk makkelijk en daarom heb ik alles gehaald. Zelfs mijn Koreaanse tentamen! Zal wel weer wennen zijn om terug naar Nederland te gaan!

Maar dit is natuurlijk niet het enige dat ik de afgelopen weken gedaan heb. Ik zal beginnen waar ik de laatste keer gebleven was.

In de week na het weekend van 8/9 oktober heb ik behoorlijk wat schrijfwerk achter de rug gehad. Moet toch aan de gang voor solliciteren bij bedrijven om zo een afstudeerstage te verkrijgen. Helaas is dat nog niet echt succesvol gebleken, maar we houden moed! Moet ook wel...
In die week heb ik ook mijn document opgehaald bij de Seoul Immigratie dienst, zodat ik nu officieel een Alien ben ik Zuid Korea (Alien Registration Card). Ik kan al bijna beginnen met kwartetten door al die pasjes...

Na die week zijn we met een kleine groep naar een nationaal park gegaan in het Weekend. Deze was ongeveer 2 uur ten oosten van Seoul. Op de zaterdag gingen we uiteindelijk in de avond pas weg, om te overnachten in ons hostel. De volgende ochtend gingen we er vroeg uit. Het was nog een uurtje met de bus om er te komen in totaal. Hier begonnen we met klimmen maar wel de verkeerde kant op! 2 KM omhoog en toen weer 2 KM omlaag omdat we de bordjes niet echt goed gelezen hadden. Geen excuus trouwens, want er is hier altijd Engels onder het Koreaans.

Toen gingen we de echte klim beginnen. 8.5 kilometer stijl omhoog, ik kon het allemaal maar net aan. Om 4 uur moesten we nog 2 km naar de top maar dit werd ons afgeraden omdat het al snel donker werd. Dus toen maar weer naar beneden gegaan, maar dat neemt niet weg dat het wel mooi was.

Die avond weer terug naar Seoul vanuit de plek waar ons hostel was. Deze stad lag voorheen in Noord-Korea, toen ze nog andere grenzen hadden. Daarom hadden ze nog steeds wat strandversperringen liggen en hebben veel mensen daar nog steeds familie in Noord-Korea. Wel even een realiteitscheck, was ongeveer 20 kilometer van de grens.

De dagen die erop volgden hebben erg weinig met cultureel erfgoed of toeristische dingen te maken gehad, zo eerlijk ben ik wel. In het weekend heb ik wel moeten blokken (19/20 oktober) omdat die week erna mijn tentamen week was. De resultaten zijn erg mooi! Hier een paar:
Economic integration: 9.0
Theories of Global Business Strategies: 8.5
Koreaans 8.2
Globalization and Financial Integration: 9.6
International Commercial Relations: laatste deel van mijn midterm heb ik aankomende maandag!

Dus al met al een goeie week, dit riep om een tripje! De keus was gevallen op Jeju, een eiland van de zuidkust van Zuid Korea en Busan, een mooie stad in het zuidoosten van het land.

De vliegreis was de dag na mijn laatste tentamen, en stond op met een beetje koppijn, maar dat kon de pret niet drukken! Een uurtje vliegen en we waren op het paradijs! Op de zaterdag gelijk ingecheckt in ons hostel en de eigenaar was echt top. Hij heeft ook op dezelfde universiteit gestudeerd als ons en hij was daar ontzettend enthusiast over! Jeju in het algemeen was Engelssprekend erg goed en ook heel erg hulpvol. Ze hadden ook borden met 'We love having you here'.

Hier hebben we de Oostkust gezien op de eerste dag. Alleen was het wel zo vervelend dat ik na de lavatunnel en nog een eiland viel met mijn fiets. Dat deed zeker zeer! Met de ambulance naar het ziekenhuis, maar niet met gierende sirenes. Die deden ze wel aan, maar dat was alleen omdat ik het aan het uitschreeuwen was doordat ze alcohol over de wonden deden. Ziekenhuizen zijn hier geprivatiseerd, dus moest nog wel even slikken toen ik de rekening kreeg...

De maandag (2e dag) heb ik hierdoor niets kunnen doen. Medicatie nemen, op bed blijven liggen en niks doen. Gelukkig had ik Pokemon bij me en heb ik me niet te erg verveeld. De dinsdag was ik redelijk opgeknapt en gingen we een berg beklimmen. Niet zomaar een berg, de hoogste van Zuid Korea! En ook nog eens uitgelopen met mijn gehavende lichaam. Een behoorlijke prestatie, al zeg ik het zelf. 19.3 kilometer dat soms redelijk lastig te doen was, viel niet mee! Die avond viel ik als een blok beton in mijn bed, ik was behoorlijk kapot.

De laatste dag hebben we een heel mooi museum bezocht, Jeju Love Land. Dit museum had veel exhibities, voornamelijk over.... de liefde bedrijven. Een ontzettend lachen museum, en de weg word er gewezen door... mannelijke genitaliën. Veel mooie standbeelden, voor de liefhebbers zal ik er wat van uploaden!

Hierna gingen we terug naar de stad Jeju om daar nog een beetje rond te kijken. We gingen in de avond door met onze reis, door een pont te pakken van Jeju naar Busan. Deze duurde 11 uur, en we kwamen om 6 uur 's ochtends aan in Busan. Dit was een ongelooflijk mooie stad ook. We moesten alleen wel op zoek naar ons hostel, dit was minder. Met grote tassen lopen en nog steeds die berg in mijn benen zitten, ik was alweer toe aan mijn 3e paar benen die week. Na ons hostel te hebben gevonden zijn we naar de Busan toren geweest, die uitzicht bied over heel de stad, en daarna nog een markt gezien (grootste vismarkt van Zuid Korea is bijvoorbeeld hier) en nog even chillen op een strand. Dit is wel de 2e stad van Zuid Korea met 8 miljoen inwoners, dus dit is niet zo een twee drie gedaan. De tweede dag hebben we een van de meest beroemde dingen van Busan aangedaan, namelijk Haeundae strand. Een mooi strand, en het was nog steeds warm, dus gingen er 2 van onze groep zwemmen! Waarom niet, 1 november en nog steeds(!) 22 graden!

Hierna hebben we ook een tempel gezien die was verwerkt in de rotsen in de zee, blijft me een mysterie hoe dat ooit gebouwd is, wel behoorlijk cool! Hier kon je ook bijvoorbeeld bidden om een zoon te krijgen of voor academische prestaties van je kind. De laatste dag hebben we nog een beklimming gedaan van de oude stadsmuur van Busan dat ook 8 kilometer was en die duurde ook een uurtje of 5. Dus inactief was dat weekje weg zeker niet! Op de zondag konden we 5 uur in de bus zitten om lekker weg te zakken onderweg naar Seoul.

Dus dat was wel zo'n beetje alles in een maand! Heb nog steeds een boel details die er niet inzitten maar ben niet van plan een boek te schrijven. Althans, nog niet. Maar op verzoek kan er natuurlijk meer worden verteld! Ik ben ondertussen druk bezig met een aantal kleinigheidjes zoals documenten etc. Ook ga ik morgen een weekend naar een tempel, om daar te overnachten! Even op zoek naar mezelf!
Ook ga ik aan de slag voor na mijn semester, want ik heb van 22 December tot 16 Januari tijd voor mezelf om wat te doen. Ik denk sowieso aan Japan, maar suggesties zijn altijd welkom!

Kamsa hamnida, annyeoung haseyo! Soju masyeoyo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 8768

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: