De stilte doorbreken - Reisverslag uit Kulim, Maleisië van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu De stilte doorbreken - Reisverslag uit Kulim, Maleisië van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

De stilte doorbreken

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

09 Juni 2014 | Maleisië, Kulim

Hallo iedereen!

Ik heb mijn waarbenjij de afgelopen tijd verwaarloosd, maar ik heb daar wel een goeie reden voor. Ik heb namelijk mijn scriptie ingeleverd bij mijn assessors, en ben weer een stapje dichtbij afstuderen. Dit was een bult werk, dus ik ben blij dat ik er (voorlopig) even van af ben. In de tussentijd is er niet al te veel gebeurd, maar alsnog wel dingen die het vermelden waard zijn.

Eind april nadat ik in Kuala Lumpur geweest was voor Koningsdag, ging ik naar Singapore. Nadat ik aankwam moest ik eerst afleggen dat ik niet in Afrika en Zuid Amerika was geweest in de laatste week, blijkbaar is er nog genoeg drugssmokkel gaande dat er veel word opgelet. In het hostel waar ik zat, de Green Kiwi, was alles goed geregeld. Warme douches, waar ik tweemaal daags van gebruik maakte, en ook van het ontbijt waar de koffie voor het eerst echt goed was. Daar was ik dus heel gelukkig mee. Maar daarvoor was ik niet naar Singapore gekomen. In de ochtend ging ik eerst naar Little India. Hier ging ik voornamelijk tempels kijken. Op de weg naar Little India kwam ik de betere tempel al tegen. Hier was toevallig ook net een soort van gebed bezig, dus werd er een boel luide Indische muziek gemaakt. Het zag er allemaal wel tof uit. Hierna liep ik verder door Little India, maar hier was niet ontzettend veel te beleven.

Chinatown had meer te bieden. Ik kwam van de metro af en was gelijk verdwaald, in een grote mall, maar daarna vond ik de juiste weg naar de marktjes. Er werd van alles verkocht. Vooral veel toeristische prullaria, waar ik niet wat van had gekocht. Ook waren er veel mensen die je pakken wouden verkopen, op maat gemaakt. Maar dat moest dan ook wel een behoorlijke duit kosten. Hier ben ik dus maar snel doorgelopen naar de Buddha Tooth Relic Museum, ook wel bekend als de tempel van 1000 Buddha’s. Hierna ging ik via de marktjes terug, en op naar Marina Bay.Een mooie skyline, en daar ben ik helemaal langsgelopen. Op het eind van de weg was er een brug, en als je die overliep dan zag je echt alles. Ook de Skybar, die er niet bovenuit torent, maar wel qua uitstraling.

Na die dag ging ik de tweede dag naar Little Arabia, waar we nog niet echt doorheen waren gegaan. Hier hebben we de grootste moskee van Singapore gezien, gingen we door Haji Lane, en hebben we nog wat andere Arabische zaakjes gespot. Zoals Maleisië is Singapore ook een behoorlijk culturele mix. Chinees, Indisch, Islamitisch en westerse mensen wonen en werken allemaal op een klein lapje grond.Toen het donker was gingen we naar de Gardens, waar de bomen die daar stonden een lichtshow gaven. Dit zag er erg cool uit, en duurde ongeveer een kwartier. Wel zaten er veel Chinezen bij die het liever opnamen dan er naar keken, maargoed dat is ook iets wat in die cultuur er lastig uit te halen is. Hierna gingen we terug naar de Marina Bay, om te kijken naar de Skyline in de avond.

De volgende dag had ik het heel rustig aan gedaan, omdat er verder niet al te veel te doen was waar ik nog echt behoefte aan had. In de namiddag gingen we naar de dierentuin, omdat daar een nacht safari plaats vond. Helaas heb ik van die avond geen foto’s, omdat alle dieren daar in de nacht leven, dus je mocht geen flits gebruiken. Wel een aantal dieren gezien die ik nog nooit eerder had gezien, zoals de Maleisische tijger, een paar luipaarden, een tapir, olifanten, nijlpaarden etcetera.

De laatste dag in Singapore ben ik redelijk vroeg opgestaan, zo rond 10 uur. Toen ben ik naar de Singapore Flyer geweest, de London Eye maar dan 50% groter dan in London. Een paar mooie kiekjes geschoten. Toen dat klaar was, ging ik maar weer terug naar Chinatown, om nog wat souvenirs te halen. Het enige jammere van Singapore waren wel de prijzen. Onlangs heeft het de twijfelachtige eer van 'duurste stad ter wereld' gekregen. Dat was wel te merken. 20 euro voor een biertje bij de SkyBar. Moet wel gezegd worden dat het de bar met het mooiste uitzicht is, maar daar ben ik maar niet naartoe geweest. Wel was het fijn om na Seoul en Tokyo weer in een stad zijn met een goed functionerende metro.

Na een paar daagjes ging ik alweer terug naar Maleisië, om daar verder te werken in de weken die erop volgden. Die week na Singapore ben ik met een studiegenoot nog wel in Penang geweest, maar in de maand mei is er verder niet veel interessants gebeurd. Wel had ik een Chinees bruiloftsdiner van een collega van ongeveer 600 man. En dan zeggen mensen nog dat het kleinschalig was ook!

Dat diner waren er een boel gangen, vegetarisch eten. Was behoorlijk lekker, maar veel kreeg ik niet mee van de festiviteiten. Alles was in het Chinees, en om nou een tolk in te huren voor 1 persoon is ook zo wat. Wel waren er tijdens dat diner een boel verkoopgastjes die kranten verkochten of nog weer ander eten. Sommige mannen waren zelfs aan het werk op de zaterdagavond tijdens het diner, die namen hun laptop mee en handsfree telefoon, zodat ze ook nog productief bezig konden zijn. Het is maar wat je voorkeur heeft.

Ik ben ondertussen ook al bij een van mijn laatste weken van mijn afstudeerstage beland. Ik heb het over 4 weken er hier op zitten. In die tijd heb ik nog wel een aantal leuke dingen op de planning staan. Volgende week ga ik naar Kuala Lumpur om daar maar even stoom af te blazen en het Nederlands elftal te bekijken hopelijk. Ik probeer het wel zoveel mogelijk te volgen, maar door het tijdsverschil met Brazilië (11 uur) word dat wel lastiger.

Ik hoop over een paar weken nog een paar verslagen te maken voordat ik op 11 juli mijn ouders en zusje in Maleisië verwelkom. Dan gaan wij 2 weken door Maleisië 'touren'. Doei!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 8760

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: