Selamat datang! - Reisverslag uit Kulim, Maleisië van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu Selamat datang! - Reisverslag uit Kulim, Maleisië van Ruben Dimmendaal - WaarBenJij.nu

Selamat datang!

Door: Ruben

Blijf op de hoogte en volg Ruben

18 Februari 2014 | Maleisië, Kulim

Hallo en goeienavond vanuit het tropische Maleisië! Ik ben vanaf vandaag een weekje in Maleisië, en er is alweer een boel gebeurd.

Na het vertrek een week geleden kwam ik aan op Penang International Airport, waar het gelijk 26 graden Celsius was. Het was nog maar 9 uur in de ochtend, dus dan word je wel gelijk wakker. Ik werd opgewacht door de directeur van het bedrijf, en die heeft me naar het bedrijf gebracht waar ik ben rondgeleid. Een aardige vent, en al het personeel is eigenlijk super relaxed en aardig. Na een lunch met de mensen waar ik veel mee in aanraking zal zijn ging ik naar mijn hostel. Daar ging ik gelijk mijn bedje in, en dit heb ik zo'n 16 uur volgehouden. De volgende ochtend ging ik maar wel even naar het bedrijf, omdat ik nog wel het een en het ander moest regelen. Het bedrijf heeft hier ook een auto geregeld voor mij, omdat het hier niet zonder uit te houden is. Openbaar vervoer is er wel, maar ik heb geen idee waar de halte zit, en het schijnt ook niet echt je van het te zijn. Het stadje zelf, Kulim, is eigenlijk een langgerekte sloppenwijk met een aantal villawijken (die nog leeg staan) en een paar redelijke buurten. Hier zit ik dan, in een redelijke buurt. Als je rijdt dan zie je ook soms een halve kilometer niks, en dan weer een boel huizen en/of winkelcentra's. Ik verbaas me er wel over dat hier ongeveer 100,000 mensen wonen.

Het rijden zelf is ook niet al te gemakkelijk. Alle lessen die ik geleerd heb bij Anny Rensink kan ik eigenlijk het raam gooien. Rode stoplichten? Mooi hoor, maar dat zegt ze niks. Invoegen? Haha goeie. Ik rij hem er wel tussen en dan is het jou probleem. U bochten kun je overal maken. En dan de scooters. Die zijn overal en je moet er ook nog eens voor oppassen, want zelfs als je een ongeluk en het is niet jou fout, kunnen ze je nog aanklagen! Gelukkig ben ik hier wel scherp op.

Na een paar dagen ging dit wel beter. Uiteindelijk ben ik donderdag overhuist naar een ander appartement in dezelfde buurt, voor een schappelijke prijs met alles erop en eraan. De dag ging ik met mijn nieuwe huisgenoot, ook een Nederlander die in Kulim afstudeert, naar Penang. Dit is een groot toeristisch eiland, waar je van alles kan doen. Een korte greep uit wat ik gedaan heb:

- Georgetown zelf ontdekt. Veel oude koloniale dingen met veel eetstalletjes. Dit kost vaak geen drol en is nog best lekker ook.
- Kek Lok Si tempel. Hier was ook een tempel, en door het einde van het Chinees Nieuwjaar was deze ook nog verlicht. Gaf een mooi plaatje. Later ook nog vuurwerk gezien.
- Naar Monkey beach geweest, een mooi strand in het nationale park van Penang. Hier hebben we tijdens de wandel (3km) nog een aantal aapjes e.d. gezien. Op het strand zelfs een paar. Vandaar de naam. De aapjes stalen van alles uit stalletjes. Er was er een die een blikje cola meenam in de rimboe. Dit was ook met een paar seconden gebeurd. Als je daar niet oppast kun je zo wat kwijt zijn. Zwemmen daar was wel heerlijk.
- Batu Ferringhi. Nog een strand aan de noordkust. Hier nog even gechillt waarna we vlakbij het strand BBQ gegeten hebben.

En hierna ben ik gisteren begonnen met afstuderen. Vandaag heb ik mijn eerste echte dag gehad, waar ik een training en een vergadering had, waar ik meer informatie kreeg over het product, de markt, specificaties enzovoort. In het bedrijf waar ik werk, is het niet normaal om met schoenen naar je kantoor te gaan. Dus die gaan buiten af. Dit kan ook zijn omdat het hogere personeel bijna allemaal Chinees zijn. In ieder geval strik ik mijn veters al niet meer, want dat is gewoon zinloos daar. Ook is het werken wel relaxed, omdat overal airco's zijn. Dus de temperatuur word daar wel geregeld.

En dat waren mijn avontuurtjes in het kort tot nu toe. Ik zal ook zeker foto's uploaden op Facebook. Hou dat in de gaten. Ik ga nog even de jetlag eraf slapen, is nog niet helemaal gelukt. Later!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruben

Student van Saxion Hogeschool Enschede. Het afgelopen anderhalf jaar heb ik in Engeland, Zuid Korea en Maleisië gewoond waarin ik zowel mijn stage, afstudeerstage en mijn minor in het buitenland heb afgerond.

Actief sinds 07 Feb. 2013
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 8756

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 28 Juli 2014

Afstudeerstage in Maleisië - Kulim

03 September 2013 - 16 Januari 2014

Studeren in het buitenland - Gangnam Style

26 Januari 2013 - 29 Juni 2013

London baby!

Landen bezocht: